E-mail marketing často "padá do klína" juniorům. Nemají totiž moc možností, jak se bránit. Existují ale základní pravidla, se kterými může dobrý e-mailový marketing tvořit i začátečník. Seznamte s best practise agentury Sherpas TECH.
1. Soustřeďte se na předmět
2. Nepodceňujte preheader
3. Používejte atraktivní obrázky
4. Vylaďte svoje texty
5. Optimalizujte akční tlačítka
6. Nezapomínejte na mobilní zařízení
7. Přemýšlejte o cílových stránkách
1) V sezoně vánočních svátků a novoročních výprodejů máme schránky plné newsletterů. Přistál do té vaší nějaký s předmětem, který vás opravdu zaujal?
Zaujmout v předvánočním období je velmi složité. Podle mě je důležité snažit se udržet komunikaci zajímavou zejména pro stávající zákazníky, nabídnout jim opravdu relevantní vánoční nabídky, tipy a inspiraci. Pokud mám uvést konkrétní příklad předmětu, z našich klientů se mi velmi líbí v tomto směru komunikace e-shopu Alkohol.cz. Pro tohoto klienta přímo nepracuji, ale ráda jeho komunikaci sleduji, protože je hravá a zábavná. Některé jejich předměty - “Už jste si otevřeli dnešní okénko adventního kalendáře?” nebo “Vánoční dárkové sady: My v tom Ježíška nenecháme!”
2) Máte nějaký tip, kam se dívat po inspiraci, aby byl člověk schopný ze sebe dostávat stále nové a nové předměty? Sledujete třeba nějakou zahraniční inspiraci?
Osobně mi v inspiraci pomáhá průběžné zaznamenávání různých nápadů, které by se mi mohly hodit v budoucnosti. Zároveň si již použité předměty sepisuji do excelu, takže mohu využívat takovou svoji soukromou databanku. Průběžně samozřejmě sleduji svoji e-mailovou schránku, sociální sítě a dalších kanály, zejména našich klientů, protože je dobré se podívat i jinam, co tam funguje. A poslední rok pro inspiraci hodně využívám ChatGPT, který je právě v oblasti inspirace skvělý pomocník.
3) Je lepší být v e-mailingových textech kreativní nebo se držet ověřených postupů?
Určitě je dobré se držet ověřených postupů. Pro texty v newsletterech to znamená krátké, stručné věty, používání nadpisů, odrážek a zdůrazňování nejdůležitějších částí tučným písmem. Je to z toho důvodu, že stejně jako na webových stránkách i v newsletterech máme všichni tendenci obsah skenovat. Na druhou stranu, pokud máme schopného copywritera, který dokáže psát zábavné, relevantní a inspirativní texty, tak je jistá míra kreativity na místě. Nejdůležitější z mého pohledu je držet se jedné hlavní zásady, a ta je, že obsah newsletteru by měl nalákat k prokliknutí na cílovou stránku. Pokud toto daný e-mailingový text - ideálně ve spojení s poutavou grafikou - splňuje, tak pak je vlastně jedno, jestli se drží ověřených postupů nebo je kreativní, ať už si pod tím představíme cokoliv.
4) Osobně se často setkávám s newslettery oděvních značek, které v mailingu samotném uvádějí konkrétní produkt (fotku, název, cenu), ale po prokliknutí se dostanu na dopadovou stránku s výpisem všech produktů z dané kampaně. A mnou vybraný produkt musím dlouze hledat. Je tohle postup, který přináší výsledky? (stejně jako v supermarketu pečivo v nejzažším rohu)
Hlavním cílem každého newsletteru je dovést uživatele ke konverzi. Na cílové stránce (landing page) se odehrává to hlavní. Měla by proto jasně navazovat na newsletter a obsahovat jasnou výzvu - kam dál. Není nic horšího, než když uživatele dovedete k prokliknutí a on se pak ocitne někde úplně jinde než očekává. To je zklamání jednak pro něj, protože buď bude daný produkt dlouze hledat, nebo prostě odejde. A s výsledkem nebudete spokojeni ani vy jako zadavatel nebo firma, protože tady ke konverzi s největší pravděpodobností nedojde. My se v našich kampaních snažíme vždy cílit na konkrétní produktové stránky, nebo samozřejmě kategorie, či speciálně vytvořené cílové stránky, a vždy tak, aby to bylo pro uživatele jasné ve chvíli, kdy kliká na dané tlačítko, banner či odkaz v textu.
5) Zmiňujete potenciál welcome kampaní, které mají až 80% open rate. Čím je podle vás způsobeno, že je zatím e-shopy příliš nevyužívají?
Z naší studie založené na datech 400 předních českých e-shopů dlouhodobě vyplývá, že welcome scénář po registraci zákazníka má přibližně čtvrtina e-shopů. Přitom welcome kampaně přinášejí významné výhody, jako zvýšení angažovanosti nových zákazníků, vyšší míru otevření a kliknutí, a v konečném důsledku i zvýšení konverzí a loajality zákazníků. My našim klientům welcome kampaně při začátku spolupráce vždy doporučujeme a také nastavujeme. Proč je řada e-shopů nastavené nemá, je mi také tak trošku záhadou. Může to být tím, že řada klientů i marketérů má e-mailing obecně spojený zejména s retenčními ponákupními aktivitami. Přitom nově získané e-maily jsou ty nejaktivnější a rozhodně se vyplatí s nimi pracovat.